Mobilosítunk! – 3. rész: Így neveld a sárkányodat

Tegnap tehát eljutottunk odáig, hogy ha nem akarod, hogy a weboldalad megtalálható legyen a mobil eszközökről indított keresésekben, akkor nincs semmi dolgod. Nem, a Google nem fog kitiltani emiatt az internetről… Viszont az igaz, hogy az okostelefonokon és a tableteken nem fogsz szerepelni a találati listában. Akár tetszik, akár nem – egyre többen használják ezeket az eszközöket.

Ha kimaradsz, lemaradsz.

Milyen lehetőségeid vannak, ha mobilbaráttá akarod tenni a weboldaladat?

Az első tennivalód, hogy a tegnapelőtt már megismert linken ellenőrizd, mobilbarát-e a weboldalad, azaz mit lát belőle a Google bot a mobil eszközökön indított keresések esetén. Ha elhasalsz a teszten, akkor gondold végig, hogy az alábbiak közül melyik igaz Rád.

 

1. eset: nincsenek bonyolult űrlapok, beépített egyedi fejlesztésű programok (mondjuk időpont-foglaló rendszer), webáruház vagy hasonlók a weblapodon – blogod van, vagy egy bemutatkozó céges odalad, semmi extra.

Ez esetben számodra valószínűleg elég lesz, ha a sablonodat reszponzívra cseréled vagy azzá alakítod.

Először is frissítsd a WordPress motort, ha nem lenne a legfrissebb. Azután frissítsd az összes bővítményt. Majd nézz utána a sablonod eredeti lelőhelyén, hogy kijött-e frissítése. A motor és a bővítmények mindig jelzik, ha van új változatuk, a legtöbb sablon azonban nem.

Ha van a sablonodnak friss verziója, akkor simán elképzelhető, hogy az már reszponzív – manapság magára valamit is adó designer már nem készít nem-reszponzív sablonokat. Tehát ha mázlid van, megúszod az egész mobilosítást egy sablonfrissítéssel. Mondjuk biztonsági szempontból sem árt időnként frissíteni a sablont, mert azon keresztül is bejuthatnak férgek, és a frissítések mindig kezelik az ilyen biztonsági réseket.

(Persze ha belenyúltál esetleg a sablon kódjába, akkor ugye dokumentáltad magadnak, hogy mit csináltál? Mert azt újra meg kell tenned a frissítés után.)

Ha a sablonodhoz már nem adnak ki frissítést, vagy ha éppen kapóra jön ez a problémakör ahhoz, hogy megszabadulj a megunt sablonodtól, akkor persze le is cserélheted a sablonodat egy modernebbre, tetszetősebbre.

Azt, gondolom, mondanom sem kell, hogy a tartalmat, legalábbis a szabványos tartalmat (bejegyzések, oldalak) a sabloncsere nem érinti, de ha vannak olyan sablonfüggő tartalmaid, mint például Projektek vagy Portfolio bejegyzések, akkor azokkal kezdened kell valamit.

Mindent összevetve: ez a legegyszerűbb mobilosítási mód ugyan, de azért itt is akad éppen elég buktató.

Ha nincs időd és/vagy energiád minderre, akkor megbízhatsz minket is a sabloncserével » Mostanában csináltunk pár tucatot, úgyhogy eléggé benne vagyunk…

 

2. eset: még mindig nincsenek az 1. pontban felsorolt bonyolultságok az oldaladon, viszont semmiképpen nem akarod lecserélni a sablonodat, ragaszkodsz hozzá, úgy, ahogy van.

Ebben az esetben sem kerülsz ki a mobilvilág Google-univerzumából, csak éppen más eszközökhöz kell nyúlnod. Gyakorlatilag létre kell hoznod egy mobil verziót a weboldaladhoz. A jó hír az, hogy a Google-nak tökmindegy, hogy hogyan éred el a mobilbarátságot – nem igaz, hogy a külön mobil verzió rosszabb lenne keresőoptimalizálási szempontból.

Viszont ha valamilyen programozási megoldásban gondolkodsz, akkor annak lehetnek hátrányai. Míg az első esetben a reszponzivitás azt jelenti, hogy eszköztől, operációs rendszertől és böngészőtől függetlenül ugyanúgy fog megjelenni az oldalad mindenhol (a cross-browser inkompatibilitásokat most egy pillanatra hagyjuk figyelmen kívül 🙂 ), ha viszont a kódban kell matatnod, akkor kénytelen vagy az adott eszközre fejleszteni.

Magyarul a reszponzív oldalad jól fog kinézni még az iPhone 12-n is (és minden egyéb mobil eszközön, amely ma még meg sem jelent), azonban ha kódból oldod meg a mobil verziót, akkor valószínűleg nagy erőforrásokat kell megmozgatnod, és a fejlesztésnek kvázi sohasem lesz vége.

És itt jön be megint a WordPress nagyszerűsége. Az első cikkemnek már a bevezetőjében írtam, hogy “szerencsére a WordPress-oldalak tulajdonosai ezzel a feladattal kapcsolatban is előnyt élveznek”.

Azaz (minő meglepetés!) létezik WordPress bővítmény a weboldalak mobilbaráttá tételére.

Sőt, nem is csak egy. De erről majd holnap írok! 😛

 

3. eset: webáruház, bonyolult űrlapok, beintegrált egyedi külső programok és egyéb nyalánkságok vannak a weboldaladon.

Ebben az esetben sem kell a falba verned a fejed. Nem tudok általános megoldást mondani, hiszen ez az egész itt már nagyon helyzetfüggő, de van egy igen jó hírem ezzel kapcsolatban.

A mobilbarátság fogalma nem az egész weblapra vonatkozik. A Google ezt oldalanként vizsgálja.

Ez lényegében azt jelenti, hogy ha (mondjuk) a weblapod áll egy szakmai blogból, és arra ráhúzol egy reszponzív sablont (miáltal a weblapod ezen része mobilbarát módon, csinosan, olvashatóan jelenik meg az okostelefonokon és a tableteken), ellenben van néhány olyan oldal is a weblapodon belül, amely használhatatlan a mobil eszközökön (mondjuk mert egy egyedi fejlesztésű időpont-foglaló rendszer van benne), akkor egészen egyszerűen annyi fog történni, hogy a mobilbarát oldalaid meg fognak jelenni a mobil keresésekben, a nem mobilbarát oldalak viszont nem.

Sajnos a magyar nyelvben nehéz ezeket megkülönböztetni, de azért remélem, érted. Mindenesetre ideírom angolul is: nem lesz a teljes website büntetésben, csak azok a page-ek és post-ok, amelyek nem mobilbarát felépítésűek. Ez az eset pedig már könnyen kezelhető: például úgy, hogy a mobilbarát részekre kiírod mondjuk, hogy “bocs, de időpontot foglalni csak laptopról tudsz – viszont boldogan beírlak, ha felhívsz ezen a számon” – és ide teszel egy kattintható telefonszámot, amelyre koppintva az érdeklődőd már hív is Téged.

A következő bejegyzésemben megmutatom azt is, hogy milyen egyszerű megoldani, hogy ez a mondat csak akkor jelenjen meg, ha mobilról nézik, az asztali gépen vagy a laptopon itt más legyen, mondjuk az, hogy “kattints ide az időpont lefoglalásához“.